link
facebook login BAYADERKA

czwartek, 27 lipca 2017

Owoce pod kruszonka

Pomysl na szybki deser, kiedy to owocow mamy pod dostatkiem, a byc moze nie bardzo wiemy co z nimi zrobic badz tez nie chcemy przygotowywac niczego wymagajacego. Deser w pol godziny wlacznie z pieczeniem. Smakuje nam bardzo zwlaszcza podawany na goraco z albo waniliowym budyniem, albo odrobina smietany kremowki. Polecam :)

Owoce pod kruszonka
na trzy- cztery porcje

350 g swiezych jezyn
2-3 gruszki (dojrzale)

na kruszonke:
120 g maki owsianej *
2 lyzki zmielonego siemienia lnianego (opcjonalnie)
50 g cukru
40 g masla prawdziwego
odrobina wanilii prawdziwej

do podania:
smietanka kremowka albo goracy budyn waniliowy

Do naczynia do zapiekanek wykladamy umyte, odsaczone jezyny i pokrojone w plasterki gruszki.
Przygotowujemy kruszonke poprzez zmielenie platkow owsianych i polaczenie z siemieniem lnianym, maslem, cukrem tak aby powstaly wieksze grudki. Kruszonka nakrywamy owoce. Wstawiamy naczynie z deserem do  piekarnika nagrzanego do 200 stopni Celsjusza. Pieczemy okolo 30 minut. Nastepnie podajemy deser na cieplo z odrobina lejacego budyniu waniliowego albo smietanki slodkiej. Smacznego :)

 

Makaron z warzywami (najprostszy)


Makaron to jedno z tych dan, w ktore energii wkladamy minimum wysilku, a czasem powstaja bardzo fajne kompozycje smakowe. Tutaj w kilkanascie minut przygotowalam obiad, ktory bardzo smakowal domownikom, rowniez po odgrzaniu z dodatkiem sera parmiggiano. Prosto, smacznie i efektownie.



Makaron z warzywami
na trzy spore porcje

140 - 150 g swiezego mlodego szpinaku
2 duze pomidory
jedna zolta papryka
jedna czerwona papryka
200 g makaronu typu penne
cukinia, sredniej wielkosci
mala mloda cebulka
pieprz i sol
lyzka masla
salsa z cebulki i jalapenos, do podania (opcjonalnie)
ser typu parmezan

Do garnka wlewamy wode, solimy. Doprawadzamy do wrzenia, nastepnie wrzucamy makaron i gotujemy wedlug instrukcji na opakowaniu.
Na rozgrzana patelnie wrzucamy maslo, nastepnie umyte i pokrojone warzywa: papryke, cebulke. Doprowadzamy do zeszklenia. Po czym wrzucamy pokrojona cukinie i pomidory. Warzywa dusimy okolo 10 minut az puszcza sok. Sok odlewamy. Ugotowany makaron laczymy z warzywami, doprawiamy sola i pieprzem do smaku. Podajemy na goraco z odrobina salsy i potartym serem parmezan.



 

wtorek, 25 lipca 2017

Pomysly na wakacyjna salatke

#
 


W Wielkiej Brytanii zaczely sie dlugo wyczekiwane wakacje! Mimo ze pogoda nas nie rozpieszcza, bo od kilku dni pada deszcz, wieje wiatr, i temperatury nie przekraczaja 20 stopni, to bezmiennie pozostajemy aktywni i wykorzystujemy czas wakacyjny. Planow na te kilka zblizajacych sie tygodni nam nie brakuje i sa one zwiazane one nie tylko z podrozami, ale i z bieganiem, i z wycieczkami rowerowymi. W tym roku tez po raz pierwszy od wielu lat wybieramy sie pod namiot do przepieknej Kornwalii, na co tez czekam z niecierpliwoscia. A dzisiaj kilka prostych przepisow na smaczne, kolorowe salatki. Zachecam do wyprobowania!

Salatka z rukola, fasola i jajkiem
na 3 - 4 osoby

4 jajka, rozmiar M
paczka rukoli (okolo 150 g)
puszka fasoli  typu Jas
pol duzego swiezego ogorka
kilka platow makreli wedzonej, opcjonalnie

na dressing:
2 lyzki oliwy extra vergine
lyzeczka soku z cytryny
pieprz, sol himalajska

Rukole myjemy, suszymy. Jajka gotujemy we wrzacej, osolonej wodzie przez 4-5 minut. Obieramy ze skorupki, odstawiamy na bok. W naczyniu laczymy fasole odsaczona z wody, umyta, osuszona rukole, drobno posiekana wedzona rybe i dressing. Mieszamy skladniki i podajemy z polowkami wpol ugotowanych jajek, swiezym pieprzem, sola i chrupiacym pieczywem. Smacznego.


Salatka z jezynami, szpinakiem i jajkiem
na 1 osobe

dwa ugotowane jajka (jak w przepisie powyzej)
50 g mlodego szpinaku
50 g swiezych, umytych jezyn
10-12 g sera plesniowego, np. gorgonzola albo Blue Stilton
pieprz i sol do smaku

Szpinak wykladamy na dnie naczynia, na to owoce i pokruszony ser. Na samym wierzchu wykladamy polowki jajek. Calosc posypujemy pieprzem i sola. Podajemy z chrupiaca bagietka.



Kolorowa salatka z makrela
dwie male porcje

czerwona papryka
zolta papryka
polowa swiezego ogorka
pomidor malinowy
ok. 8 czarnych oliwek
ok. 30 g wedzonej makreli
platki chilli
swiezy szczypior
pieprz
sol
lyzka oliwy extra vergine

Papryki, pomidora i ogorka kroimy na drobno. Wkladamy do naczynia. Skladniki laczymy z oliwkami, oliwa, makrela drobno posiekana, chilli, pieprzem i sola. Mieszamy calosc i podajemy od razu. Smacznego.

sobota, 17 czerwca 2017

Quiche z makrela, koperkiem i pomidorkami

Czerwiec to czas, kiedy to coraz czesciej myslimy o koncu roku. Dla mnie samej to czas pisania swiadectw opisowych, zapinania wielu zadan na przyslowiowy ostatni guzik i powolnego przygotowywania sie do nowego roku szkolnego. Jednym slowem- pracy jest sporo. Dodatkowo nadal biegam i trenuje po pracy i juz niebawem czeka mnie kolejny start. Ale o tym innym razem.
Jako ze czasem i jego nadmiarem ostatnio nie grzeszymy w domu, taka wlasnie quiche moze okazac sie dobrym pomyslem na szybka i smaczna kolacje. Wyglada i pachnie pieknie, jest tez stosunkowo prosta w przygotowaniu.
 Quiche z wedzona makrela, koperkiem i pomidorkami

3 lyzki swiezego mlodego szpinaku
3 jajka
180 g ciasta francuskiego, cienko rozwalkowanego
1/3 szklanki smietany slodkiej
2 lyzki swiezego posiekanego koperku
jeden ugotowany batat, pokrojony w kostke (opcjonalnie)
pieprz
sol
2 pomidory, pokrojone w osemki
2 lyzki potartego sera
jeden filet wedzonej makreli, ok. 80 g

1. W misce rozklocamy jajka i laczymy je z serem, smietana, pieprzem i sola.
2. Na dno formy wykladamy rozwalkowane ciasto francuskie, robimy to bardzo dokladnie. Forme z ciastem wkladamy do nagrzanego do 200 stopni piekarnika i podpiekamy na zloto-brazowy kolor.
3. Forme z ciastem wyjmujemy, studzimy krotko i wykladamy na wierzch: pokrojone pomidorki, pokrojona w kawaleczki makrele, szpinak, bataty, posiekany koperek.
4. Calosc zalewamy masa jajeczna, ktora przygotowalismy w misce.
5. Forme z quiche wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 190 stopni na okolo 25-30 minut az wierzch sie lekki zrumieni i zetnie. Podajemy na cieplo.

 

sobota, 13 maja 2017

Koktajl dyniowo-bananowy

Wiem, ze pogoda w Polsce nikogo nie rozpieszcza, ale kiedy juz zacznie sie ocieplac, warto na pierwsze sniadanie zmiksowac taki przepyszny koktajl.
Powstal  nieco z przypadku, bo nie wiedzialam co mam zrobic z czescia pieczonej dyni. Polaczylam ja wiec z bananami, jogurtem i maslem migdalowym, ktore ostatnio na dobre zagoscilo w mojej kuchni. Dynia jest prawie niewyczuwalna, koktajl nie jest zbyt gesty, raczej slodki, a w smaku - rewelacyjny  - polecam!

Koktajl dyniowo- bananowy

skladniki na dwie porcje

2 dojrzale banany
300 ml jogurtu (uzylam brzoskwiniowego)
szklanka wody
200 g pieczonej dyni pizmowej
2 lyzki masla migdalowego
miod albo syrop klonowy, do doslodzenia

Banany obieramy i wrzucamy do pojemnika, w ktorym bedziemy miksowac skladniki. Wlewamy jogurt, wode, wrzucamy dynie, dodajemy maslo. Miksujemy. Nastepnie dosladzamy. Podajemy od razu po przygotowaniu.
 

czwartek, 11 maja 2017

Cynamonowa owsianka z palonym maslem i karmelizowanymi bananami

Ostatnio na sniadanie jemy rozne rzeczy. Bywa, ze tost z miodem i nasionami chia, bywa ze owoce z orzechami i jogurtem albo owsianka. Lubie ostatnio taka owsianke z dodatkiem cynamonu. W polaczeniu z karmelizowanymi bananami, sezamem i palonym maslem wysmakuje rewelacyjnie.



Owsianka cynamonowa

szklanka platkow owsianych blyskawicznych
szczypta soli
2 lyzki masla orzechowego (wykorzystalam migdalowe)
2 - 3 szklanki wody
1 szklanka mleka roslinnego albo krowiego
1,5 lyzki cynamonu

dodatkowo:
2-3 lyzki prawdziwego masla
2 lyzki brazowego cukru
2 duze banany, pokrojone w plastry
3 lyzki sezamu
syrop klonowy, dodatkowo do polania




Platki namaczamy woda na noc przed przygotowaniem owsianki. Na nastepny dzien laczymy z mlekiem i gotujemy az powstanie gesta masa, dosalamy nieco, dodajemy cynamon i maslo orzechowe, zagotowujemy.
Na patelni rozgrzewamy maslo z cukrem az zaczna sie karmelizowac, ale nie przypalac. Na karmelizujace sie maslo wrzucamy banany. Doprowadzamy do skarmelizowania (lekkiego zbrazowienia) z obu stron. Owsianke nakladamy na talerze gorace, na wierzch skarmelizowane banany. Na rozgrzanej patelni tostujemy sezam. Nim posypujemy banany. Mozna, ale nie trzeba, calosc polac syropem klonowym, ten doda owsiance jeszcze bardziej wyraznego smaku i slodyczy.

sobota, 29 kwietnia 2017

Blyskawiczne bananowe placki bezglutenowe




Za tymi plackami przepadaja moje corki.
Wlasciwie to przepis jest banalnie prosty i dosyc ubogi w skladniki, ale wychodza z niego najlepsze bezglutenowe placuchy na sniadanie.
Placki bez cukru, bez maki, z minimum dodatkow.
A jako ze dziewczynki lubia orzechy i syrop klonowy, polaczenie tych z plackami to prawdziwe ''niebo w gebie'' jak to zdarzylo sie ostatnio stwierdzic starszej corce ;)

Bezglutenowe placki bananowe
z podanych skladnikow wychodzi okolo 8- 10 sredniej wielkosci placuszkow

skladniki na placki:

2 bardzo dojrzale banany sredniej wielkosci
lyzeczka cynamonu
niewielka szczypta soli
2 jajka, rozklocone
lyzka- dwie  siemienia lnianego
olej kokosowy do smazenia

do podania:
ulubione orzechy albo granola
syrop klonowy albo miod
ew. sok z cytryny w polaczeniu z miodem

Skladniki na placki : pokrojone w plastry banany, sol, cynamon, jajka i reszte - miksujemy za pomoca blendera na gladka, jednolita mase.
Na patelni rozgrzewamy olej,
Wykladamy ciasto nabierka, niewielkich rozmiarow. Smazymy na brazowy kolor z obu stron.
Podajemy cieple z orzechami i syropem albo z miodem i sokiem z cytryny.


 

piątek, 28 kwietnia 2017

Salatka z fasolka, awokado, mango


A na lunch dzisiejszy proponuje zdrowa, bogata w bialko, salatke. Jest prosta w przygotowaniu I bardzo, bardzo smaczna.

Salatka z fasolka, awokado, mango
na 3 porcje sredniej wielkosci

skladniki:

pol dojrzalego awokado
dwie garscie szpinaku
cale dojrzale mango
puszka fasolki typu borlotti
sok z limonki
2- 3 lyzki syropu klonowego
lyzka oleju extra virgine
pomidor


Fasolke oplukujemy kilkakrotnie, odstawiamy do odsaczenia. Pomidor, awokado, mango kroimy w wieksza kostke. Szpinak oplukujemy I wrzucamy do wiekszej miski, laczymy z pokrojonymi skladnikami. Na koncu wrzucamy fasolke. Doprawiamy odrobina pieprzu i soli, mieszamy.
W osobnym naczyniu przygotowujemy dressing: laczymy sok z limonki z syropem bardzo, bardzo dokladnie. Dressingiem polewamy salatke. Podajemy od razu po przygotowaniu.
 

Chrupiace ciasteczka bezglutenowe z amarantusem i chia


Czasem bywa tak, ze rzeczy dobre powstaja z przypadku. Nie tylko te w kuchni ;)
Dzisiaj mam przepis dla Was na pyszne, chrupiace ( o, tak!) ciasteczka z nasionami chia, amarantusem, platkami owsianymi. Sa bardzo proste w przygotowaniu, dlatego polecam!

Bezglutenowe chrupiace ciasteczka

z podanych nizej skladnikow wychodzi ok. 10 ciastek


skladniki:

lyzeczka aromatu migdalowego
2-3 lyzki miodu
1/4 szklanki platkow gorskich
2-3 lyzki ugotowanego amarantusu
2 lyzki nasion chia
2 lyzki maki orkiszowej do podsypania
3 lyzki margaryny/ masla migdalowego
niewielka szczypta soli

Przygotowanie:

Wszystkie skladniki dokladnie laczymy.
Nagrzewamy piekarnik do temperatury 200 stopni Celsjusza.
Forme prostokatna wyscielamy kawalkiem papieru do pieczenia.
Z utworzonych skladnikow na ciasteczka formujemy kule. Stolnice podsypujemy maka orkiszowa albo inna.
Odrywamy po kawalku surowego ciasta, rozplaszczamy walkiem do ciasta. Formujemy ciastka za pomoca foremki okraglej (moja miala srednice ok. 7 - 8 cm). Nastepnie uformowane ciasteczka wykladamy na papier do pieczenia. Nie potrzeba zostawiac duzych odstepow- ciastka nie urosna.
Pieczemy ciasteczka w podanej wyzej temperaturze az nabiora lekko brazowego koloru, po upieczeniu doprowadzamy do calkowitego wystudzenia. Przechowujemy w szczelnie zamknietym pojemniku.


 

czwartek, 13 kwietnia 2017

Bezglutenowe muffiny czekoladowe




Muffiny czekoladowe, w ktorych zakochaly sie moje corki. Muffinki, w ktorych nie ma ani grama maki, ani grama cukru. Nie dodawalam tez mleka, za to bardzo zdrowy i wszechstronny olej kokosowy.
W smaku sa bardzo czekoladowe, jezeli chodzi o konsystencje natomiast- wpadaja pomiedzy delikatny pudding czekoladowy a brownie.
Dodalam do nich potartej cukinii- nie jest mimo to wyczuwalna w smaku. Przepis, ktory pojawi sie w mojej kuchni jeszcze nie raz.


Muffiny czekoladowe -bezglutenowe
na okolo 6 sredniej wielkosci muffinek,
skladniki podwajamy jezeli chcemy upiec 12.

140 g bananow (waga po obraniu )
jedna srednia cukinia, potarta na grubych oczkach
2 lyzeczki cynamonu
3 lyzki dobrego kakao holenderskiego
szczypta soli
2 lyzki plynnego miodu
3 lyzki oleju kokosowego
4 lyzki zmielonego siemienia lnianego
2 jajka, rozmiar M
1 plaska lyzeczka proszku do pieczenia


Piekarnik nagrzewamy do 175 stopni Celsjusza. Forme 12-dolkowa wykladamy papilotkami.
Banany miksujemy z olejem kokosowym, cukinia i odrobina wody. Nastepnie dodajemy cynamon, sol, miod pitny, zmielone siemie lniane, rozklocone jajka. Wszystkie ponownie miksujemy (najlepiej w food processorze). Wlewamy ciasto do przygotowanych foremek na muffinki. Wstawiamy forme z muffinkami do nagrzanego piekarnika. Pieczemy ok. 25 minut az muffinki sie uniosa, lekko popekaja. Calkowicie studzimy przed podaniem.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers